zábava

Orol deviatej légie: Uletená recenzia filmu

Recenzie filmov píšem iba výnimočne. Ale ak sa už k nejakej odhodlám, tak je to len vtedy, ak je to dielo prudko pozerateľné, alebo ma milo prekvapilo. Kto čaká silno intelektuálne nudnú recenziu, tak čaká márne. Dnes to pojmem v uvoľnenej náladičke.

(The Eagle, 2011)
Historicko  - dobrodružný
Hrajú: Channing Tatum, Jamie Bell, Donald Sutherland

Tento film síce nedosahuje filmárskej výpravy Gladiátora, ani prepracované bojové scény ako boli v „tristovke“, ale rozhodne patrí k tomu lepšiemu, čo sa dá vidieť v danom žánri.

Píše sa rok 140 nášho letopočtu a Rimania sa veselo v kožených sandálkach a s mečom po boku šmatlajú po svete. Sem tam dostanú na búdku, ale väčšinou vyhrajú. Dej nás zavedie do divokej Británie, kde sa v jeden jesenný deň vydá 5000 mužov ďaleko na sever za hranice vtedy známeho sveta. Z tohto turistického výletu sa však nevrátil späť ani jeden. CK Roma asi nebola úplne najšťastnejšia cestovka vo výbere pokojných destinácii. Rímsky senát však asi najviac z toho všetkého štvala strata štandardy Deviatej légie – zlatého orla. Keďže to bolo v dobách, keď sa ľudia zabíjali len tak pre zábavu v arénach, niet sa čomu čudovať.

Čo s tým? Dvadsať rokov po tejto drvivej strate prichádza do malej pevnosti na konci „prdele sveta“ mladý rímsky centurion Marcus Aquila, syn bývalého veliteľa Deviatej légie, aby našiel strateného orla a očistil tak meno rodiny. Do vojenského kolektívu zapadol pomerne rýchlo. Po dvoch podarených akciách, keď pevnosť napadli domorodci a chalan to vyriešil ako sa patrí. Pri tej druhej, čo bola záchranná misia skupiny svojich legionárov, však došlo k nešťastiu a bojový voz výbojného miestneho kmeňa mu takmer načisto pomiešal riť s obočím. Odniesla to našťastie iba dolná končatina spomínaného rímskeho súdruha. (Zabiť ho to nemohlo, lebo scenár z ním počítal aj ďalej)

Počas dlhodobej PN- ky dostane mladý Marcus písomne poďakovanie od rímskeho ľudu a ukončenie pracovného pomeru od svojho vojenského zamestnávateľa. Verte tomu, že bol naštvaný ako Slovák bez 13. platu a gastráčov dokopy. Počas liečenia však na gladiátorských hrách zachránil mladému otrokovi Escovi život a ten sa neskôr stal jeho sluhom. Spoločne prekročili Hardiánov múr a bez GPS hľadali po barbarskom svete toho rímskeho papagája zo žltého kovu. A tak štyri vajcia išli na vandrovku...

Ďalej už prezrádzať nebudem. Myslím, že to nie je film vhodný na prvé rande, ale žiadneho chlapa nenaštve, keď si ho pozrie s partiou kamarátov, alebo v prítmí monitora. Žiadne digitálne efekty, žiadna americká vlajka v pozadí, nestrieľa sa tu na ufónov ani na stále ohrozeného amerického prezidenta. Dokonca nebol na svete ani Chuck Norris!  A to sa teda oplatí vidieť.

PS: Pred týmto filmom je dobré si pozrieť aj snímku Centurion (2010)

Autor: Myshoun, 31.5.2011